A kettős könyvvezetésre kötelezett közhasznú szervezeteknek 2015. január 1-jétől a beszámolójukat elektronikus úton kell közzétenniük. A beküldendő nyomtatvány a PK-142, mely az ÁNYK-val tölthető ki és az Ügyfélkapun keresztül nyújtható be az Országos Bírósági Hivatalnak.
A beszámolót az Art. 7. § (2) bekezdés szerinti képviselő nyújthatja be.
Az elmúlt évekhez képest újdonság, hogy a PK-142 nyomtatvány az M1 – Mellékletek lappal bővült. Ezen az oldalon lehet jelölni, hogy milyen dokumentumokat csatoltunk a nyomtatványhoz.
A mellékletek a könyvvizsgálói jelentés, a szöveges beszámoló, a jegyzőkönyv, a jelenléti ív, a meghatalmazás, illetve egyéb dokumentumok lehetnek. A csatolmányok formátuma kizárólag PDF lehet, de nem felel meg az előírásoknak a szkennelt fájl.
Ha a civil szervezet a beszámolóról papír alapú okirat alapján határozott, akkor a beszámolót megküldő személy igazolja, hogy az elektronikus úton megküldött beszámoló megegyezik a jóváhagyott beszámolóval. A beszámolót megküldő személy a papír alapú beszámoló egy eredeti példányát köteles megőrizni annak elfogadásától számított 10 évig. Ha a megküldött beszámoló szabályszerűségével összefüggésben kétség merül fel, akkor a beszámolót megküldő személy köteles a bíróság vagy az ügyészség felhívására az eredeti dokumentumokat bemutatni.
A közhasznúsági mellékletet a 350/2011. Kormányrendelet 12. § (1) bekezdése szerint a nem közhasznú szervezeteknek is kell készíteniük. A közhasznúsági mellékletre önálló nyomtatvány is rendelkezésre áll, illetve az a PK-141 és PK-142 nyomtatványok részeként is megtalálhatók.
Az elektronikus úton beküldött beszámolókat az OBH napi gyakorisággal tölti fel az országos névjegyzékbe, illetve a papír alapon megküldött beszámolókat az OBH digitalizálja, majd 20 munkanapon belül tölti fel.
Ha a civil szervezet saját honlappal rendelkezik, akkor az Ectv. 30. § (4) bekezdése szerint ott is köteles a beszámolóját és közhasznúsági mellékletét közzétenni. A folyamatos megtekinthetőséget a közzétételt követő 2. üzleti évre vonatkozó adatok közzétételéig kell biztosítani, azaz a 2014. évi beszámolót a 2017. évről készített beszámoló közzétételéig (melynek határideje 2018. 05. 31.) kell a honlapon elérhetővé tenni.
(Forrás: FORINT-Soft hírlevél – 2015. március hó)
Tisztelt Cikkíró!
,,A csatolmányok formátuma kizárólag PDF lehet, de nem felel meg az előírásoknak a szkennelt fájl.”
Ez hogy oldható meg?
Többféle megoldás lehet:
1. PDF-nyomtatóprogrammal
Pl. Bullzip vagy PDFCreator programmal.
A Bullzip az alábbi linkről letölthető:
http://www.bullzip.com/products/pdf/download.php
A program telepítése után egy “nyomtató” jön létre. A dokumentum nyomtatásakor ezt kiválasztva létrejön egy PDF-fájl. (A létrehozás helyére és a fájl nevére a program rákérdez.)
2. Mentés szövegszerkesztőből
A LibreOffice és a legújabb Microsoft Word programokban is már megtalálható a PDF-be mentés funkció.
TC!
Nagy megkönnyebbülést okozott, hogy rátaláltam az oldalukra, mert épp a hajamat téptem az EMMI hivatalos CIVIL oldalán található ellentmondó információk miatt.
Önöknél érthetően, átláthatóan, világosan elolvasható mit kell tenni az egyszerű civilnek a nonprofit szervezetek bevallásával ez évtől.
Gratulálok! És KÖSZÖNÖM!
Ez nem sEMMI!
Borsós Attila